Havermout 2

Ik ontbijt vaak met havermoutpap. Zeker in de winter omdat het heerlijk is dan iets warms te eten. Havermout is een graansoort die een heel klein beetje gluten bevat. Dit heeft alles te maken met het productieproces. Van nature is de havermout glutenvrij. Omdat het verwerkt wordt in fabrieken waar ook producten met gluten verwerkt worden vindt er een kruisbesmetting plaats. Je kunt ook glutenvrije havermout kopen bij bijvoorbeeld de natuurvoedingswinkel of online. Daarnaast bevat havermout veel vitamine B.

Waar ik eerder altijd de havermoutpap maakte met oa amandelpasta maak ik hem nu alleen nog maar met water. Ik vond de vollere smaak die je door de amandelpasta kreeg altijd erg lekker. Ik voeg nu wel extra vergine kokosolie toe. Kokosolie heeft onstekingsremmende eigenschappen, verhoogt je basaal metabolisme (je stofwisseling in rust) en verhoogt het goede cholesterol. Via je ontbijt heb je een makkelijke manier om dagelijks een portie kokosolie binnen te krijgen!

Het is een slechte foto, ik weet het. Een keer snel gemaakt met mijn iPhone. 🙂

De laatste weken maak ik de havermout eigenlijk alleen nog maar zo:

Basis recept per persoon:

  • 3 volle eetlepels havervlokken
  • 1/2 tl kaneel
  • 1/2 el extra vergine kokosolie
  • water (ik heb geen precieze hoeveelheid. Naar wens kun je het dikker of dunner maken)
Doe de havervlokken, kaneel met zoveel water dat alles onder staat in een steelpannetje. Zet op een laag vuurtje en breng aan de kook. Laat een minuutje of 2-3 op een laag vuurtje doorkoken. Roer af en toe even door. Voeg eventueel wat meer water toe. Voeg op het laatst de kokosolie toe en roer dit door de pap. De pap is klaar wanneer de kokosolie gesmolten is.

Afhankelijk van je smaak en het seizoen kun je allerlei dingen toevoegen: rozijnen, goiji bessen, noten, zonnebloempitten of pompoenpitten, gehakte walnoten, banaan, bessen, kokosrasp, paar druppels stevia en ga zo maar door.

Ik gebruik eigenlijk standaard goiji bessen, pompoen- en zonnebloempitten en 1 tl maca. Met soms daarbij nog een halve appel in stukjes.

Hoe eet jij het liefst havermout?

Mijn favoriete boeken