Hoe bereid ik me voor op de feestdagen?

7
194

Ruim 4 jaar geleden ben ik begonnen met bewuster te eten. In de zomer van 2008 was ik steeds dood en dood moe. Ik was al vaak moe. Lag altijd om 21:30 in bed. Vaak had ik al op de bank liggen slapen. Toen ik begin 20 was en we gingen uit, sliep ik zelfs van te voren om daarna op stap te kunnen gaan. Anders trok ik het echt niet. Ik vond dit (helaas) niet raar. Dit hoorde kennelijk bij mij. Het was ook nooit anders geweest.

In de zomer van 2008 werd het moe zijn ineens vele malen erger. Ik was ‘s morgens vroeg al intens moe en dat bleef heel de dag zo. Terwijl ik toch goed sliep. Hier ben ik mee naar de huisarts gegaan. Misschien had ik wel de ziekte van Pfeiffer? Na verschillende bloedonderzoeken werd ik eigenlijk met niets naar huis gestuurd. Ik was zelfs al bijna overtuigd dat ik de Ziekte van Addison had. Nu (4 en een half jaar later) kom ik er achter dat ik last heb van een bepaalde mate van bijnieruitputting. Kennelijk waren de waardes van mijn bloed toen niet interessant voor de huisarts om iets mee te doen.

Op aanraden van mijn ouders maakte ik een afspraak met een orthomoleculair genezer. Deze man gaf aan dat ik met name last had van een candida infectie. Zijn advies: Laat alle suiker staan, eet geen witmeel producten en vermijd alcohol. Doe dit 2 maanden en kijk hoe je je voelt. Na 2 maanden voelde ik me perfect! De moeheid was verdwenen. Ik kan sinds die periode tussen 23:00 en 24:00 naar bed. Ik was eigenlijk best boos. Door hoe de maatschappij nu in elkaar zit at ik structureel de verkeerde dingen, veel en veel te veel suiker. Waardoor ik jaren lang meer slaap nodig had. Tsss.

Na die 2 maanden was het al heel snel Kerst. Natuurlijk beloonde ik mijzelf. Big mistake! Na de taartjes, chocolaatjes, kerststollen en alle andere lekkernijen kon ik na Kerst ook niet stoppen. Het duurde tot eind februari voordat ik de spreekwoordelijke knop weer om kon zetten. Dit deed ik door ruim een week te vasten en alleen maar sappen te drinken. Daarna pakte ik mijn gezondere eetgewoontes weer op. Tot Pasen….. En zo ging het maar door. Mijzelf toestaan even te zondigen leidde onherroepelijk tot weken van veel snoepen en slecht eten. Totdat ik weer doodmoe op de bank hing. Het duurde steeds lang voordat ik de knop om kon zetten.

Langzaam aan ging ik naast het vermijden van witmeel producten en (geraffineerde) suikers ook meer en meer biologisch gaan eten. Alle slechte E-nummers ben ik gaan vermijden. Ik eet  veel minder gluten. Het enige wat ik aan zuivel at was mijn dagelijkse bakje biogarde met biologische basismuesli aangevuld met gojibessen en kaneel. Naarmate ik langer op mijn voeding let lukt het me steeds beter om de verleidingen te weerstaan. Ik wordt nu 4 jaar later ook echt gestraft. Vandaag bijvoorbeeld heb ik met mijn dochter een (ieniemienie) tosti op van bio desem spelt brood met kaas en tappenade met daarop een gebakken eitje en vanmorgen nog een hand pepernoten. Deze lagen nog in de kast na een surprise feestje 2 weken geleden. Kort na de lunch werd ik gestraft met hoofdpijn en misselijkheid. Daarnaast was ik heel moe. Daar heb ik wanneer ik eet zoals ik meestal eet geen last van. Mijn lichaam reageert dus heel direct. Dit komt denk ik omdat ik steeds puurder eet. Mijn lichaam kan steeds beter voelen wat goed is en wat slecht is voor mijn lijf.

Hoe langer ik dus bewust eet, hoe makkelijker het gaat om me niet te laten verleiden. De uitdaging die ik nu heb is om de alcohol te laten staan en om ook flink te minderen met suikers zoals die in gedroogde vruchten of bijvoorbeeld honing zitten. Suiker = suiker. Punt. Ik krijg van bijvoorbeeld honing alleen geen hoofdpijn en van geraffineerde suikers wel. Waar ik vroeger geen last had van een of twee wijntjes, slaap ik al slecht wanneer ik 1 wijntje drink. Dat wil ik niet meer. Maar het is moeilijk. Je bent altijd de uitzondering. Daarnaast vind ik het ook gezellig om een wijntje mee te drinken wanneer je met vrienden aan het borrelen bent.

Maar nu to the point. Hoe bereid ik me dit jaar voor op de feestdagen?

Vorig jaar had ik voor het eerst zelf wat dingen meegenomen naar mijn ouders en mijn schoonouders. Wanneer iedereen een gebakje nam kon ik genieten van een zelfgemaakte brownie. Dit doe ik dit jaar weer. Mijn ouders zijn gelukkig zelf ook geïnteresseerd in gezonde voeding. Daar zit het meestal wel goed met het Kerstdiner. Bij mijn schoonouders bereid ik voor het tweede jaar nu zelf het hoofdgerecht voor iedereen. 🙂 Ik stem met mijn schoonzussen af wat zij maken voor het voorgerecht en het toetje en bepaal aan de hand daarvan wat ik nog mee neem voor mij en voor Tom. Meestal kan ik al een suggestie doen voor een kleine aanpassing of ik neem een gezonde variant mee van datgene wat zij maken. Gelukkig vinden zij dit prima. Het is vooral mijn schoonmoeder die soms kan laten merken dat ze het maar raar vindt hoe ik eet. Maar ook dat wordt steeds minder. Langzaam aan begint ook zij er aan te wennen.

Ik zorg op beide Kerstdagen dat ik thuis van te voren goed gegeten heb. Dan voorkom ik dat ik meteen met snaaien begin zodra we bij onze ouders zijn. Vaak neem ik zelf naast iets voor bij de koffie ook nog wat hapjes mee. Rauwkost met een dip, nootjes, dat soort dingen. Dan doe ik wel gezellig mee maar met mijn eigen dingen.

Langzaamaan veranderen er hopelijk dingen zodat je niet meer het buitenbeentje bent met gezonde voeding. Hopelijk is in de toekomst gezonde voeding de norm. Dat kunnen we alleen maar bereiken door trouw te blijven aan dat wat je zelf belangrijk vindt!

Ik ben heel benieuwd naar hoe jullie hier mee om gaan? Lukt het om met de feestdagen gezond te blijven eten? Of laat je het gezonde eten een beetje los om in januari weer beter op te letten?

7 REACTIES

  1. Hoi Barbara, o ik herken zoveel in je verhaal over moeheid, het aflopen van artsen op jonge leeftijd ( die dan zeggen dat moeheid gewoon bij je hoort) en ook het slapen voor het uitgaan. Ook ik ben gelukkig in aanraking gekomen met het alternatieve circuit en heb m’n hele leefstijl aangepast. Ik vind je website ontzettend leuk en zal graag wat recepten van je uitproberen.
    Groetjes en keep up the good work,
    Claudy

  2. Hoi Barbara,

    Uit nieuwsgierigheid ben ik een kijkje gaan nemen op je website. De website ziet er duidelijk, overzichtelijk en gezellig uit! Mooi verhaal van jezelf en Tom! Knap dat jullie zo goed bezig zijn met het eten van gezond voedsel. Super dat het ook zo een effect heeft. Fijne jaarwisseling en tot 7 januari!

    Groetjes,
    Joyce

  3. Zo’n herkenbaar verhaal!! Blij weer een site te hebben gevonden waar ik herkenning in vind. Na een 3e “burnout” vorige winter ben ik er achter dat het allemaal met eten van doen heeft. En alle 3 keren had ik antibiotica gehad en ws daardoor mijn darmen van slag. In het voorjaar bij internist geweest die weer niets kan vinden, alleen een te laag vit. D!! En daamee kwam ik door speuren en lezen van alles te weten over het”slechte eten” waarvan ik altijd dacht dat het zo gezond was. Eet nu glutenvrij, glucosevrij en koolhydraatarm. Ben niet meer moe, voel me heerlijk, maar baal gelijk van al die jaren
    dat ik geen energie had en er geen begrip was.
    Ga gauw je recepten bekijken voor nieuwe inspiratie!
    Fijne feestdagen en een goed 2013!
    Groetjes Liesbeth

    • Bedankt voor je reactie!

      Ik ben er van overtuigd dat zelfs de mensen die zich nu goed voelen baat hebben bij een gezond voedingspatroon. Ze zullen verbaasd staan over het feit dat zij zich nog veel beter kunnen voelen dan dat ze altijd al dachten!

      Jij ook een fantastisch 2013!

  4. Ik vind het super leuk en inspirerend je verhaal te lezen! Dank daarvoor! Zelf ben ik enige in m’n gezin die z’n best doet ‘goed’ te eten. Motiverende verhalen van jou zijn dan echt steuntje in de rug, top! En herkenbaar! Dankjewel.. Hartelijks, Annemarie

  5. hoi Barbara, ik herken je verhaal hoor, ik heb ook last als ik suikers e.d. eet. En kan ook hetzelfde hebben eenmaal iets nuttigen en de hele schuur gaat weer open en duurt weken voordat je weer op de rit bent. Ja het zijn echte uitdagingen. In januari start ik echt, ik werk er naar toe. Houd mij nu aan gezonde dingen en met kerst doe ik nog even mee.

    Merk ook dat mijn lichaam goed reageert op gezond voedsel en idd met hoofdpijn en zelfs minder scherp zien met suikers en andere ongezonde dingen.

    Ik lust ook graag een glaasje wijn en vind dat ook gezellig, je hebt gelijk het heeft invloed op je slapen en geeft ook vermoeidheid althans bij mij.

    Leuk hoor regelmatig van je te vernemen,

    groetjes Karin

  6. Heel erg herkenbaar je stuk en fijn om te lezen dat er meer mensen soms de mist in gaan. Kan ik dan zo boos op mijzelf zijn dat ik het niet heb kunnen weerstaan. Dit jaar heb kk aangeboden het menu samen te stellen met mijn zus. Mijn moeder gaat gelukkig wel mee in mijn eten maar het blijft lastig. Ik zal zelf mijn eigen toetje mee moeten nemen en snacks. Ga te vaak toch de mist in als ik bij andere eet en baal daar best van. Je wil niet lastig zijn of altyd je eigen dingen meenemen maar uit eindelijk is dat de enige keus. Ik ben eind oktober geopereerd en daarna kwam iedereen met chocolade aanzetten. Ik dacht ach moet kunnen keertje, dat heb ik geweten kan er nu nog steeds niet vanaf blijven en ben meteen weer verslaafd mede ook dankzij alle sint letters. Die knop omzetten is moeilijk omdat drang naar lekkernij zo groot is. Zondig jij echt nooit als je eenmaal weer op de rit bent?
    Heb al aantal recepten van je gemaakt en ze zijn echt heerlijk. Ben wel eens benieuwd hoe een dagmenu of weekmenu er bij jou uit ziet.

    Groetjes lucienne

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here