Boek review: Ontwijnen

0
1057

Dry January zit er weer op. Veel mensen hebben afgelopen maand de alcoholische drankjes laten staan. Ik ook! En het heeft me nog niet eens zo veel moeite gekost. Ontwijnen, hopelijk is het een blijvertje in mijn gedrag.

Boek, ontwijnen van Jacqueline van Lieshout

Ik zeg het al jaren tegen mijn man: “Ik moet echt beter leren om maat te houden wanneer ik wijn drink. Wil jij me hierbij helpen?” Zijn antwoord is altijd “ja”. Maar wanneer het puntje bij het paaltje komt heb ik helemaal niets aan hem. Hij maakt, graag de fles wijn voor me open. Of zegt dat ik het verdiend heb. Sorry schat! Hij vindt het zelf ook veel te gezellig om te borrelen. En daar “hoort” wijn of bier bij.

Toch bleef het knagen en baalde ik steeds vaker van mijzelf. Wanneer ik me voornam om slechts één wijntje te drinken werden dit er áltijd meer. Daardoor kreeg ik de volgende dag niets voor elkaar. Ik was lam, moe en brak. Met als gevolg dat ik geen zin had om te koken en we friet gingen halen. Waarom lukt het me niet om maat te houden? Ik heb een aantal vrienden en vriendinnen die dat heel goed kunnen, maar voor mij lijkt het niet weggelegd.

Kerstmis 2018

Mijn moeder vroeg me om voor Kerst namens haar en mijn vader de cadeautjes te kopen. Zij was zelf niet in de gelegenheid om dat te doen. Zo gezegd zo gedaan. Maar wat koop ik voor mijzelf? Ik heb alles wat ik hebben wil en niets nodig. Op een gegeven moment zag ik dat Jacqueline van Lieshout een boek had uitgegeven met de titel “Ontwijnen, echt blij alcoholvrij“. Dat leek me wel grappig om aan mijzelf te geven. Voor de gein, maar met een serieuze ondertoon. Dat borrelen en wijnen heb ik namelijk voor 100% van mijn ouders meegekregen. Leek me leuk om juist hen dit boek aan mij te laten geven.

Over het boek

Na de Kerst begon ik het boek te lezen en ik was verrast! Het boek is makkelijk en vlot geschreven en leest daardoor makkelijk weg.

Ik weet natuurlijk wie er in mijn omgeving, net van borrelen houdt en ook wie, net als ik, soms echt geen maat kunnen houden. Maar om te zien dat er nog veel meer mensen zijn die hier last van hebben vond ik op de een of andere manier wel prettig. Het persoonlijke verhaal van Jacqueline was heel herkenbaar. Hoewel het ook fijn is om te lezen dat het soms nog erger kan…..

Fijn is dat er ook experts aan het woord komen die het verhaal van Jaqueline verder onderbouwen. Hierdoor kreeg ik toch weer wat nieuwe inzichten.

Ook schrok ik. Mijn 2 á 3 glazen wijn op een door-de-weekse avond bleken in werkelijkheid wel 4 of 6 glazen wijn te zijn. (grote, volle glazen zijn toch veel lekkerder?) Eigenlijk wist ik dat wel, maar om het zo zwart op wit, op papier te zien…

Wat ik minder prettig vond aan het boek vond was de opmaak. Er staan veel cursief gedrukte woorden in een afwijken lettertype in. Ik moest steeds aan de boeken van Geronimo Stilton denken, die ik vroeger samen met mijn kinderen las. In mijn hoofd hoorde ik ook steeds een ander stemmetje voor die afwijkende woorden zoals ik dat tijdens het voorlezen ook gebruikte…. Haha! Verder ziet het er prachtig en overzichtelijk uit.

Ook vond ik het minder dat er een heel hoofdstuk besteed wordt aan het online coachings programma van Jaqueline. Doordat hoofdstuk haakte ik af met lezen. (om het boek een paar dagen later toch weer op te pakken om verder te lezen).

Samenvattend vond ik het een helder geschreven boek wat makkelijk leest. Voor mij was het vooral een steuntje in de rug om nu écht te stoppen met alcohol.

En jij?

Ik ben heel benieuwd naar jouw relatie met wijn. Kun jij goed maat houden, ben je iemand die van gezellig borrelen houdt en misschien iets te vaak geniet van een wijntje, of drink je helemaal niet?